10.05.2010

9 Mayıs Özgül Polat & Ayla Oktay

9 Mayıs pazar günü Ümraniye Atakent doğa kolejindeki okul öncesi eğitim seminerine morpa'nın daveti üzerine oradaydık.
Seminer öncesi beğeniyle takip ettiğim yard. doç. dr. Özgül Polat'ın konuşmacı olarak katılacağını duyduğumda, videolarını çekmek üzere makinamıda yanımda götürdüm. Ancak özgül polatın; 'görüntülerimi internet ortamına koymayın' ricası üzerine malesef bir birinden güzel videoları paylaşamıyorum, ama seminer boyu kaleme aldığım değerli notları meraklılarına sunuyorum...

prof. dr. Ayla Oktaydan:
Okul öncesi eğitim programının temel özellikleri
1. eğitim ön plandadır.
2. gelişim programı yaşa çevreye ve bireysel farklılklara göre hazırlanır.
3. grup etkileşimi fazladır
4. süreç önemlidir.
5. esnek bir programdır.
6. ders yoktur. ( saatli ders)
7. etkinlik süreleri standardize edilmemiştir
8. kurallar gruba ve grubun özelliğine göre koyulmuştur
9. öğretmenler rehberdir
10. sınıf düzenindeki farklılıklar, çocukları programda değişik düzeyde aktif kılar. ( sınıf köşelerinin sene başında hemen yerleştirilmemeli zamanla yenisi eklenip heyecan katılmalı)
11. çocuklar deneyerek yaşayarak öğrenir.

ilköğretime hazır bulunuşluk nedir?
_ çocuğun herhangi bir duygusal karşılığa uğramadan kolayca ve yeterli öğrenmesidir. Bu yanlızca olgunlaşma ile ulaşılabilecek nokta değildir.

prof. dr. ayla oktayın henüz hiçbir yerde yayınlanmamış yeni çalışması;
Çocuğun ilköğretime hazır olduğunu nereden anlarsınız?
1. kendi başına 15-20 dk oyun oynayabiliyor mu?
2. anneden ayrıldığında duygusal kırıklığa uğrar mı?
3. yabancı yetişkine kolayca alışabilir mi?
4. kendi kendi wc ihtiyacıbı görebilir mi?
5. yaşıtlarıyla uyum içerisinde mi ?
6. herhangi bir konuda gönüllü oluyor mu?
7. kendi kendine paltosunu çıkarıp giyebiliyor mu?
8. ayakkabılarını doğru giyip bağlayabiliyor mu?
9. yemeğini yerdımsız yiyebilir mi?
10. düzgün cümle kurarak kendisini ifade edebilir mi?
11. kalemi kolayca tutup sınırlı bir alanda sürdürebilir mi?
12. temel renk ve sayıları tanıyabilirmi?
13. başladığı işi bitirebilir mi?
14. duygularını kontrol etmeyi başarabilir mi?
15. kurallara uyma konusunda istekli mi?
16. başkaları için kendi isteklerini erteleyebilirmi?


yard. doç. dr. özgül polatdan:
okul eğitim çalışmalarındadikat etmemiz gerekenler:
1. duyu eğitimi
2. dinleme eğitimi ( özgül hanım çok önemli olduğunu vurgulayıp genelde yapılmadığını söylüyor)
3. dikkat eğitimi
4. sorumluluk eğitimi
5. grafikler + görüntüler
6. çizgiler labirentler
7. sesler
8. görsel algı çalışmaları
9. fen ve doğa + matematik
10. oyunlar
not: fazla karışık olmasın diye özgül hanımdan öğrendiğimiz yeni oyunları şimdilik eklemiyorum en kısa zamanda onlarıda paylaşmak ümidiyle....